Thursday, March 01, 2007

Tristany i Isolda i el poder


He tornat a llegir el pròleg de Tristán e Isolda (Tristany i Isolda) d'Eilhart von Oberg. M'adono que en els meus anàlisis (anàlisis, uf!) m'ha passat per alt una cosa: el poder. Aconseguir el poder a Karahés podria ser raó suficient perquè Tristany es casi amb l'altra Isolda, i a mi m'ha passat per alt, perquè l'autor no ho diu explícitament. Això m'ensenya que als llibres hi ha més coses de les que són evidents, i que també és mèrit del lector trobar-les; però de vegades sembla que si no ens ho donen mastegat no ens en adonem. Vaig dir que això de que no hi hagués explicació perquè Tristany es cases amb l'altra Isolda era un error de la narració, i ara m'adono que en realitat vaig ser jo que no ho vaig saber veure. Suposo que estic tan acostumada a veure a Tristany com a amant d'Isolda i sense preocupar-se per res més que em costa veure'l també com a preocupat per aconseguir el poder. Llegint aquesta versió des d'aquesta perspectiva, no es pot dir que l'autor li faci ignorar del tot el poder, si ve mai ho diu explícitament. Això, un Tristany interessat pel poder, raó per la qual es casa amb l'altra Isolda, és quelcom que crida l'atenció, però que en aquesta versió no deixa de ser cert, tal i com me n'ha fet adonar el pròleg. De les altres versions es deia que Tristany es desinteressava de la vida de cavaller, cosa, que, en aquesta versió, tampoc és del tot certa. Quan llegia l'altra versió, la francesa, se'm va acudir que Tristany es casava també amb Isolda de les Blanques Mans per tenir una casa, i per dir-ho en termes actuals, una feina, ell que era errant. Ara m'adono que la cosa és més complexa que això, i que va una mica més enllà de buscar la llar que Isolda no pot oferir-li. A més, qui primer s'interessa pel poder és Isolda, volent tornar a ser reina després de la vida al bosc amb Tristany. Suposo que si no li hagués interessat el poder ni ser reina haurien pogut trobar una llar on envellir junts lluny de Cornualles.

No comments: