Sunday, February 25, 2007

Estretor de ment


"Va explicar l'episodi en que va intentar experimentar amb la bogeria, sense menjar ni dormir durant tres dies. Es va tornar boja. Es va adonar que moltes coses que havia llegit sobre la bogeria eren certes. Li va venir al cap una mena de criatura terrorífica que l'odiava. Va tardar sis setmanes a desfer-se d'aquesta criatura. Va aconsellar al públic present que mai intentessin alguna cosa així. "Jo ho vaig fer expressament. He conegut a gent que s'ha tornat boja. Els estrets de ment es tornen bojos fàcilment, només s'ha de mirar al nostre voltant, encara que es cert que quan un estret de ment es desmunta i llavors aconsegueix curar-se, millorar molt."

Miguel Sanfeliu parlant de Doris Lessing, arran del Hay Festival de Segòvia

A quina mena de persona se li acudeix passar-se tres dies sense menjar i dormir només per "experimentar" amb la bogeria? Que sigui escriptora no em serveix. Ho trobo una salvatjada, això. I aquesta criatura terrorífica que l'odiava... era ella mateixa. Es va veure a si mateixa fent-se això, no donant-se menjar, no deixant-se dormir, raons suficients per pensar-se que s'odiava a si mateixa. Es el que jo penso, vaja.
Una cosa que em crida poderosament l'atenció és això "Els estrets de ment es tornen bojos fàcilment". D'on ho ha tret això? Què és un "estret de ment"? Mai se m'hagués acudit pensar que la bogeria tingués a veure amb l'estretor de ment, la veritat. Sort que aquesta dona no és científica. Però és escriptora. Suposo que ella es deu considerar a si mateixa de ment molt amplia...

No comments: