Thursday, November 23, 2006

Paraules de Calvino


"Escric a mà i faig moltes, moltes correccions. Diria que tatxo més del que escric. Tinc que buscar cada paraula quan parlo, i experimento la mateixa dificultat quan escric. Després faig una gran quantitat d'addicions, d'interpolacions, amb una cal·ligrafia diminuta.
M'agradaria treballar cada dia. Però al matí invento tot tipus d'excuses per no treballar: haig de sortir, anar a comprar alguna cosa, comprar els diaris. Generalment, aconsegueixo malaguanyar el matí, així que acabo escrivint de tarda. Sóc un escriptor diürn, però com que perdo el matí, m'he convertit en un escriptor de vespres. Podria escriure a la nit, però quan ho faig no dormo. Així que tracto d'evitar-ho.
Sempre tinc una quantitat de projectes. Tinc una llista de al voltant de vint llibres que m'agradaria escriure, però després arriba el moment de decidir que escriuré aquest llibre.
Quan escric un llibre que és pura invenció, sento un anhel d'escriure d'una manera que tracti directament la vida quotidiana, les meves activitats i idees. En aquest moment, el llibre que m'agradaria escriure no és el que estic escrivint. Per altra part, quan estic escrivint una cosa molt autobiogràfica, lligada a les particularitats de la vida quotidiana, el meu desig va en direcció oposada. El llibre es converteix en un d'invenció, sense relació aparent amb mi mateix, i, potser, per aquesta mateixa raó, més sincer."

Com escric
Italo Calvino



No comments: