Sunday, February 12, 2006

Un apunt

Llegint "Fouché, el genio tenebroso" surt un personatge històric que es diu Talleyrand. El nom em sonava, fins que he recordat de què: Talleyrand és un personatge de "El Ocho" de Katherine Neville, una novel·la bastant dolenta que vaig llegir fa temps. Si el recordo es perquè a la novel·la el tal Talleyrand es veia involucrat en una escena de luxúria amb la protagonista que era molt interessant. De fet, es una de les parts millors del llibre, per altra banda un conjunt d'incoherències sense parió, com no havia llegit mai. Això, la luxúria, ja quadra amb el que Zweig diu d'ell. (I el que Chateubriand diu: "el vicio". Suposo que ja hi arribaré en el seu llibre a aquesta part.) El que no em quadra es que a "El Ocho" Talleyrand es casava, i Zweig diu que era Monsenyor ( i això no és Anglaterra). Això no em quadra. Sóc jo que m'estic equivocant i no recordo bé el nom? A la novel·la, una fantasia sobre un joc d'escacs, Talleyrand era un alfil; en el llibre de Zweig em sembla més important que això. Es cas és que no ho puc comprovar, perquè com que "El Ocho" era tant dolenta la vaig donar a beneficència, i ara no tinc el llibre a mà... Estem parlant del mateix Talleyrand?

No comments: