Wednesday, February 14, 2007

Decàleg més un

"5-. No sacrifiquin la sinceritat literària a res.
10-. Diguin sempre mentides."

Juan Carlos Onetti

Us en recordeu del decàleg d’Onetti? Qui s’atreveix a afirmar que això és una contradicció? És compatible la sinceritat literària amb la mentida? La veritat és que jo no en tinc ni idea, encara que alguna idea instintiva n’hauria de tenir, si vull dedicar-m’hi. Suposo que és una cosa per preguntar a un escriptor o escriptora una mica experimentat, o preguntar-li al mateix Onetti què volia dir amb això. Jo havia sentit parlar de la “impostura literària”, una cosa que sempre m’ha sonat com allò que feien els locutors de radio antics “d’impostar” la veu... Algú altre, no recordo qui, ho va definir com “mentir bé la veritat”. Encara que aquestes dues frases semblin una contradicció, jo crec que són perfectament compatibles.

No comments: