Monday, February 12, 2007

Publicar a Internet


Quan em vaig començar a interessar per Miguel Torga, vaig llegir que es publicava els llibres al seu càrrec, és a dir, pagant-se ell mateix l'edició. Això em va sorprendre molt, perquè sempre m'havien dit que en el món editorial l'autopublicació era sinònim d'exclusió. També vaig recordar el cas d'Stephen Vizinczey, que va publicar la primera edició de En braços de la dona madura al seu càrrec, i es va convertir en un best-seller. I em pregunto: què hagués fet Miguel Torga de viure ara? Hagués publicat els seus escrits a Internet? Evidentment, publicar a Internet només genera beneficis espirituals, però tampoc crec que els llibres que Torga va publicar li generessin molts beneficis: ell vivia d'una altra cosa. Què és més important, la possibilitat d'obtenir beneficis, que potser no arribarà mai, o la possibilitat d'expressar-se? Si no ets prou bo com per publicar sobre paper no tens dret també a fer sentir la teva veu? Per això, publicar a Internet és una possibilitat que m'està semblant cada cop més bona idea.

No comments: