Sunday, January 21, 2007

L'espasa com a símbol i com a excusa



Tristán e Isolda. Eilhart von Oberg (pàgines 98-105) Arribats a aquest punt de la narració, es planteja la gran pregunta: per què Tristany posa l'espasa entre ell i Isolda quan dormen? No hi ha cap justificació. És un símbol de possessió, com s'indica a les notes? Jo crec que te a veure amb que Tristany i Isolda són personatges de ficció, i que per tant poden fer coses que potser no són gaire lògiques, però que beneficien la narració. Les notes diuen "Eilhart mateix s'estranya d'aquest detall, encara que el conserva perquè el necessitarà". Aquí hi ha la clau, crec. Aquest element és necessari per la narració, serà l'element que permetrà que el rei Marc faci veure que es creu la seva castedat i els perdoni. En l'altra versió se la creu, i en aquesta només ho fa veure, ja que ell mateix els ha permès dormir junts. Es l'element que dóna credibilitat al jurament ambigu d'Isolda, en l'altra versió. En aquesta versió no hi ha jurament. Això vol dir que al rei Marc només li ha calgut l'espasa posada entre ells dos per sostenir que són innocents davant dels seus barons, i fer que Isolda pugui tornar, malgrat que ell en el fons ha de saber que han fet alguna cosa més que dormir junts.
L'autor (l'autor original) necessitava justificar que el rei Marc els pogués perdonar i se li va acudir el detall de l'espasa posada entre ells, que és original, creatiu, i ofereix una explicació d'aquesta conseqüència, encara que la causa sigui només el fet de poder tenir aquesta conseqüència.
En aquesta versió Tristany i Isolda són feliços al bosc, per on corren despullats (és que no caçaven animals que tinguessin pells?) i per tornar a la cort només els donen uns vestits de lli, a diferencia de l'altra versió, on a Isolda se la vestia sumptuosament. Aquí Tristany no torna a ser acceptat a la cort després de tornar a Isolda.
Un detall: en l'altra versió el rei Marc canviava l'espasa, deixava el guant i posava l'anell a Isolda; en l'altra versió creia en la innocència d'Isolda, i per tant, en que ella era la seva dona legítima. En aquesta versió, en canvi, canvia l'espasa i deixa el guant, però no li posa l'anell; crec que és perquè aquí no pretén que és el marit d'Isolda. Pretén que és el seu senyor feudal, i que ella ha de tornar, però sap que en el fons el marit és Tristany, i per això no li posa l'anell. Ara, no sé si aquesta interpretació és una mica agafada pels pèls...

No comments: