Sunday, March 18, 2007

El secret de Madame Jules


Ferragus. Honoré de Balzac. III. La dona acusada. De moment, no ha passat res que desmenteixi la meva teoria. Continuo pensant que ella es innocent, encara que algun secret hi ha. L'autor ha traspassat hàbilment el paper de cercador de la veritat d'Auguste al marit, en Jules. És curiós com l'autor s'ha servit d'un personatge (Auguste) que semblava principal, i se l'ha fet sortir d'escena quan ha deixat de ser-li útil. I el lector no el troba a faltar... Aquesta parella... tan enamorats que representa que estaven, i a la primera onada negra ell ja dubta d'ella... Això és amor? Però es clar, és evident que ella li amaga alguna cosa... Però per què ella no li pot dir la veritat? Això és el que jo no entenc. Ostres, tenia previst llegir deu planes i plegar, però no l'he pogut deixar fins a acabar el capítol, i encara m'ha costat deixar-lo. Hagués continuat sense problemes, però havia d'escriure això. Estic en aquell punt on un llibre implosiona, i es fa impossible deixar-lo. Aquest Ferragus em té ben intrigada... Sospito que Jules es pensa que enganyarà Ferragus comprant a la veïna, però que en realitat serà ell l'enganyat. Però, el que no em quadra és: si Madame Jules és innocent, per què han de fer aquest teatre pel marit? Una cosa que m'impressiona és com s'ho fa Balzac perquè, fent passar l'acció per Auguste i per Jules, el lector estigui a favor de Madame Jules (que passa a dir-se Clémence quan el que investiga és el marit) i de Ferragus. Per què això és el que passa. Són ells dos els que enganyen, i malgrat tot, el lector està a favor seu i arriba a pensar que aquest Jules és un calçasses que no es mereix Clémence... L'autor pot enganyar a Jules i a Auguste, però, enganyaria al lector? Un altra cosa a destacar són les llargues disquisicions sobre "la dona i la mentida", o sobre "l'habitació d'una dama", que fa Balzac, i que són d'antologia. Reconec que de moment no m'hi estic fixant massa: això es més material per una segona lectura, si és que mai la faig, i a mi el que m'interessa ara és la trama.

No comments: